SLOVÁCKÉ KOŘENY JITKY NOVOTNÉ

Muzikoložka, germanistka, zpěvačka, houslistka, a především kultivovaná moderátorka hudebních pořadů Jitka Novotná vyrůstala s moravskou písničkou. Jako dcerka primáše cimbálové muziky Olšava Lubomíra Málka nakonec ani nemohla jinak, se sestrou Taťánou odmalička zpívaly a tancovaly.

„Odjakživa jsem byla obklopena folklorem. Zpívání a tancování bylo leitmotivem mého dětství i studentských let. Vedle toho jsem i hrála na housle, ale ne v cimbálovce, tam ženské nepouštěli.“ Po brněnských studiích germanistiky a muzikologie dostala Jitka nabídku z ministerstva zahraničí. Byla sice mimo její obor, ale přijala ji. Těšila se, že tam uplatní své jazykové znalosti (ovládá němčinu, angličtinu, španělštinu) a časem se dostane i ke kultuře. Nestalo se, a Jitka se začala rozhlížet po jiné profesi. Po krátkém působení v týdeníku Euro se potkala s dirigentem Vladimírem Válkem, který jí nabídl práci tiskové mluvčí SOČRu.

Povrchně viděno by se mohlo zdát, že Jitce Novotné se všude samy otevíraly dveře. A proč by ne, řeknete si. Mladá, půvabná, příjemná, kultivovaná, takovou všude vítají. Ano, vítali, ale teprve poté, co projevila cílevědomou pracovitost a prošla tvrdou přípravou. Po příchodu z Uherského Brodu do Prahy jí tak zoufale chybělo zpívání a tancování, že hledala náhradu. Našla ji v mluveném slově. Přihlásila se do kurzu moderování při Městské knihovně a tam se seznámila s dámou, která připravovala regionální televizní zpravodajství Aktuality Prahy 13. Další televizní a rozhlasové příležitosti následovaly. Vítězství v konkurzu na moderování Dobrého rána s Českou televizí, spolupráce s Centrem hudební a divadelní tvorby ČT... Časem se Jitka Novotná stala vyhledávanou moderátorkou magazínů hudebních festivalů Pražské jaro, Zlatá Praha a Smetanova Litomyšl. Bývá také ozdobou slavnostních večerů udílení cen nebo zasvěcenou průvodkyní přenosů koncertů vážné hudby. Moderátorský styl Jitky Novotné získal u posluchačů značnou oblibu. „Vyznávám decentní, řekněme klasický styl moderování. Experimenty, úlety, vtípky nechávám jiným, i když jim doba přeje. Domnívám se ale, že můj projev odpovídá tomu, co dělám. A především vychází z mé přirozenosti.“

Lidé si myslí, že metou novináře je televizní obrazovka. Nesejdete z očí, nesejdete z mysli. Kdo má však zkušenost i s rozhlasovou prací, nedá na toto médium dopustit. Právě tak i Jitka Novotná. Na Vltavě moderuje Telefonotéku a Slovo o hudbě, uvádí přímé přenosy i záznamy koncertů... A zatímco televizní práce se vyznačuje značnou hektičností (jen si zkuste být na třech místech najednou – ano, i to se při natáčení Echa Pražského jara stává – , nepodcenit přípravu, umět improvizovat a při tom všem se ještě soustředit, mluvit v cizích řečech, od srdce se usmívat a vypadat tak krásně a upraveně...), rozhlasové studio ji naplňuje klidem a soustředěností. „To, že si nemusíte hlídat zevnějšek, vám dovoluje jít více do hloubky. Navíc vám stanice Vltava nabízí daleko větší prostor a čas a tato velkorysost je v současném mediálním světě téměř zázrakem.“




 
    © Copyright Jitka Novotná 2007
Designed by Genetrio